مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون
 

تست ژنتیک بخش مهمی از تست‌های پیش از تولد را تشکیل می‌دهند و کمک می‌کنند تا پی ببریم که آیا کودک به دنیا نیامده، سالم است یا خیر. این مقاله برخی از جوانب مثبت و منفی انجام این تست پیش از تولد کودک را فهرست می‌کند.
تست ژنتیک، تکنیکی است که اخیرا در زمینه پزشکی معرفی شده است. با کمک گرفتن از این تست، افراد می‌توانند بفهمند که آیا آن‌ها حامل ژنی هستند که به هنگام ترکیب با یک ژن مشابه می‌تواند باعث نوعی از بیماری در کودک شود یا خیر. علاوه بر این، حتی خانم‌های باردار جهت اطمینان از این که کودک متولد نشده‌شان فاقد اختلال ژنتیکی عمده‌ای هستند یا خیر، این تست را انجام می‌دهند.

برخی از حقایق

تست ژنتیک به افرادی که دارای سابقه خانوادگی بیماری ژنتیکی ، کودکی با معایب ژنتیکی هستند و در گذشته بیش از یک سقط جنین داشتند، توصیه می‌شود.
همچنین به خانمان بارداری که دارای سن بالای 35 هستند، توصیه می‌شود که این تست را انجام دهند چرا که باور بر این است که کودکان چنین زنانی در معرض خطر زیاد پیشرفت اختلالات ژنتیکی هستند.
بنابراین این تست‌ها معمولا به افرادی توصیه می‌شود که دارای این عوامل خطر هستند، امروزه اغلب والدین جهت پی بردن به این که آیا فرزندشان هیچ اختلالی دارد یا خیر، تست ژنتیکی پیش از تولد را انجام می‌دهند.
این موضوع باعث شده است که مباحثات بسیاری بین افرادی که موافق تست ژنتیکی پیش از تولد هستند و کسانی که مخالف این تست هستند، پیش بیاید. از این رو، اگر شما باردار هستید و در فکر این هستید که این تست را انجام دهید، باید جوانب مثبت و منفی انجام این تست را بدانید.
با این حال، قبل از این که به طرح جوانب مثبت و منفی این تست بپردازیم، اجازه دهید نگاهی بیاندازیم که در واقع این تست در مورد چه چیزی است و چگونه انجام می‌گیرد.

تست ژنتیک پیش از تولد

فرآیند غربالگری و تست ژنتیک پیش از تولد را می‌توان به دو تست مختلف تقسیم کرد. اولین تستی که بر روی خانم باردار صورت می‌گیرد، غربالگری سرم مادر نامیده می‌شود.
در این مورد، نمونه خون مادر گرفته می‌شود و جهت پی بردن به این که آیا امکان پیشرفت اختلالات ژنتیکی مثل سندروم داون، اختلال لوله عصبی و تریزومی 18 وجود دارد یا خیر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.
با این حال، نتایج این تست تنها می‌تواند نشان دهد که آیا کودک در معرض خطر زیاد یا کم پیشرفت هر یک از این بیماری‌ها قرار دارد یا خیر. به عبارت دیگر، تست به طور دقیق قادر به نشان دادن این که آیا کودک قطعا این اختلال را کسب می‌کند یا خیر، نیست.
از این رو، اگر نتایج، خطر بالایی را نشان دهند، خانم باردار می‌تواند تحت آزمایش‌ دیگری قرار گیرد که آمنیوسنتز نامیده می‌شود. در این تست، یک نمونه از مایع آمنیوتیک از رحم مادر گرفته می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
گفته شده است که نتایج این تست دارای دقت 98 درصدی است. با این حال، اغلب زوجین مایل هستند تا معایب و مزایای تست غربالگری ژنتیکی را بدانند. اجازه دهید تا در ادامه این مقاله در این باره بیشتر بدانیم.

جوانب مثبت و منفی انجام تست ژنتیکی پیش از تولد

گرچه از نظر بسیاری از پزشکان، تست ژنتیک، ابزاری مفید در نظر گرفته شده است، افرادی وجود دارند که به دلایل اجتماعی، روانشناسی، اخلاقی، مذهبی بسیار مخالف این تست هستند. پس، بگذارید به برخی از جوانب مثبت و منفی انجام این تست نگاهی بیاندازیم.

جوانب مثبت

برخی اوقات، مشکلات در یک کودک متولد نشده را حتی پیش از تولدش می‌توان اصلاح کرد مثلا در خود رحم. در چنین مواردی، دانش قبلی درمورد برخی اختلالات ژنتیکی می‌تواند یک مزیت محسوب شود. اگر این امکان وجود ندارد، پزشکان می‌توانند در صورتی که مشکل کودک جزئی باشد، خودشان را برای انجام یک عمل جراحی به محض تولد کودک آماده کنند.
انجام این تست این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا در صورتی که آن‌ها برای مسئولیت داشتن فرزندی با اختلالات ژنتیکی آماده نیستند، به حاملگی پایان دهند. بسیاری از والدین، سقط جنین را انتخاب می‌کنند چرا که آن‌ها دوست ندارند فرزندشان از داشتن اختلالات ژنتیکی رنج ببرد.
برخی اوقات، والدین این تست غربالگری را نه برای انجام سقط جنین بلکه جهت آماده شدن از لحاظ روحی برای مراقبت از فرزندی با اختلالات ژنتیکی احتمالی انجام می‌دهند. این تست یا غربالگری با جلسات مشاوره‌ای همراه است که به والدین کمک می‌کند تا با شرایط کنار بیایند و تصمیم نهایی را بگیرند.

جوانب منفی

والدینی که با انجام این تست مخالف هستند، بیان می‌دارند که استرس ایجاد شده ناشی از نتایج، بزرگترین عیب انجام این گونه تست‌ها است. این مورد نیز باعث افزایش سوالاتی درمورد دقت تست می‌شود.
علاوه بر این موضوع، افرادی وجود دارند که بر این باور هستند که خاتمه دادن به زندگی کودک تنها به دلیل این که او از یک خطر پیشرفت اختلال ژنتیکی رنج می‌برد، کار درستی نیست. باورها و مذهب‌های گوناگونی وجود دارند که عقیده دارند که هیچ کس جز خدا، حق گرفتن زندگی یک انسان را ندارد.
از دیگر معایب انجام این تست این است که انجام این گونه تست‌ها بسیار گران و هزینه‌بر است. علاوه بر این، تمامی شرکت‌های بیمه آماده پوشش‌دهی مخارج انجام این گونه تست‌ها نیستند.

جوانب مثبت و منفی تست ژنتیکی DTC

همان گونه که پیش از این اشاره شد، به اغلب زوجینی که دارای عوامل خطر ذکر شده در بالا هستند، توسط پزشکان آن‌ها توصیه می‌شود تا تست را انجام دهند.
با این حال، افراد زیادی وجود دارند که حتی در صورتی که پزشک آن‌ها به آن‌ها انجام این تست را توصیه نمی‌کند، حاضر به انجام این تست هستند. این نوع از تست، DTC نامیده می‌شود که این مخفف تست ژنتیک مستقیم به مصرف کننده است.
با این وجود، جوانب مثبت و منفی حتمی نیز در ارتباط با تست ژنتیک DTC وجود دارد. با این مورد، افراد به انجام تست ژنتیکی همراه با حفظ حریم خصوصی نتایج دسترسی مستقیم دارند.
با این حال، گفته شده است که احتمال این وجود دارد که افراد ممکن است برداشت نادرستی از تفسیر نتایج داشته باشند که خود این موضوع موجب استرس بسیاری می‌شود که امکان دارد همچنین به اتخاذ تصمیم‌های نادرست منجر شود. از این رو، بهتر این است که این تست‌ها تنها تحت نظارت یک پزشک مراقب سلامت صورت گیرد.
یک تست ژنتیکی دارای همانند جوانب منفی دارای جوانب مثبت قطعی است، این مهم است که قبل از رسیدن به یک نتیجه نهایی، با دقت هر دو جنبه مثبت و منفی را مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین بحث کردن در مورد این موضوع با پزشک‌تان ممکن است روند تصمیم‌گیری را برای شما و شریک زندگی‌تان راحت‌تر سازد. با بهترین آرزوها!
سلب مسئولیت: این مقاله تنها جهت اهداف اطلاع رسانی و افزایش آگاهی است و نباید جایگزین توصیه پزشکی متخصص شود.